פעמים רבות מגיעים אליי הורים לבני נוער, ומתלוננים שהילדים שלהם לא עוזרים מספיק ולא משתתפים במטלות הבית.

את הורים אלו אני תמיד שואל: למה אתם מתפלאים? אם לילדיכם מעולם לא היו תפקידים ומעולם לא היו צריכים לעבוד בבית, אין סיבה שירצו להתחיל עכשיו..

אם אנו רוצים שילדינו יקחו חלק פעיל בעבודות ומטלות הבית בגיל העשרה, כדאי שיתחילו כבר בגיל צעיר יותר.

העבודה בבית לא חייבת להיות מעיקה

אם נתייחס אל העבודה בבית כאל מטלה מעיקה – היא תחשב שכזו גם עבור ילדינו. אך אם נבין בעצמנו כמה היא חשובה וכמה ביכולתה לתרום ללכידות משפחתנו נוכל להעביר את המסר הנכון לילדינו.

העבודה בבית יכולה להיות אפילו מהנה ומעניינת יותר מכל משחק וגם מאפשרת התנסות ולמידה. אין גיל מוקדם מידי להתחיל. כל ילד יכול לעזור בדברים המתאימים לגילו וליכולותיו.

התחלה בגיל צעיר

פעוט בן שנתיים ואף צעיר יותר יכול "לנקות את ארונות המטבח במגבונים", הוא אולי ילכלך מעט אך תחושתו תהיה שהוא תורם לבית. שהוא יכול. (אח"כ ננקה בכמה דקות אנחנו לא לידו כמובן).

הוא יכול גם לעזור להכניס את הכביסה המלוכלכת למכונת הכביסה: הוא יראה את הבגד המלוכלך והמוכתם, יכניס אותו פנימה לתוך המכונה, יצפה בו מסתובב בתוך המכונה ולבסוף יראה כיצד הוא יוצא ממנה נקי ומריח כמו חדש. על הדרך נוכל ללמד אותו להפריד את הכביסה הלבנה מהצבעונית, הבהירה מהכהה. וכך ילמד גם צבעים ומושגים חדשים.

פעילות זו גם מהנה וגם מלמדת ומחנכת.

פיתוח תחושת שייכות אצל ילדינו

כאשר אנו משתפים את ילדינו במטלות הבית, אנו עוזרים לפתח אצלם תחושת שייכות לבית ולמשפחה.

כל אדם, באשר הוא, רוצה להרגיש שייך ואחד הדברים שתורמים לתחושת השייכות של אדם היא ההרגשה שהוא תורם לקבוצה – כך שהילד שעוזר לנו להכניס את הבגדים למכונת הכביסה מרגיש שהוא חלק מהבית, שהוא חלק מהמשפחה – יש לו תפקיד חשוב והוא מוערך. זה מעניק לו תחושה של ערך, חשיבות ושייכות.

עידוד תיאורי

על מנת שהילד ירגיש שהוא תורם ושהוא חלק מהבית וכדי להגביר בו את המוטיבציה להמשיך גם בפעם הבאה, נתאר לו מה הוא עושה. מבלי לשקר ומבלי להגזים.

עצם התיאור שלנו יעניק לו הרגשה של עשייה, יכולת ומסוגלות.

הרחבת תחומי האחריות ככל שילדינו גדלים

את האחריות שאנו מטילים על ילדינו נוכל להרחיב בהמשך, כך שכל ילד יקבל מטלות שתואמות לגילו ויכולותיו – לא ניתן לילדנו מטלות שהוא לא יכול לבצע (מה שיכול לגרום לו לתחושה של חוסר מסוגלות), ומצד שני לא ניתן לו כאלה שהוא יכול לבצע בקלות וישעממו אותו (מה שיכול לגרום לו להרגיש שאנחנו לא מעריכים אותו או לא סומכים עליו וכך לפגוע בתחושת הערך שלו).

נצטרך למצוא מטלות שיאתגרו את ילדנו – לא קלות מידי ולא קשות מידי.

אתגרו את הילד במטלות המותאמות לגילו

ילד בן 5-6 (בתאם ליכולותיו) יכול, למשל, להפעיל את מדיח הכלים. נלמד אותו לשים את האבקה או הטבליה במקומה, ללחוץ על הכפתורים הנכונים ואולי אפילו להוציא את הכלים לאחר מכן ולסדר אותם במקומם בזהירות.

פעולות נוספות שילדינו יכולים לעשות או לעזור בהן: סידור הבגדים בארונות, עזרה בבישולים ועריכת השולחן לקראת הארוחה, טאטוא הבית וניקיון מסוגים שונים, טיפול בחיות מחמד..

ככל שהילד יגדל ויתבגר, כך נוכל להעניק לו אחריות וסמכות רבה יותר.

לסיכום,

כדי לפתח אצל ילדינו את תחושת האחריות, היכולת והמסוגלות, כדי לתרום לתחושת השייכות והערך העצמי שלהם – נתחיל לשלבם במטלות הבית ולתת להם תפקידים מוקדם ככל האפשר.

בצורה כזאת כשהילדים יגיעו לגילאי העשרה הם כבר יהיו רגילים לעבודה במטלות הבית ויעשו זאת עם פחות התנגדות ואולי אפילו בשמחה..

חושבים שאצלכם זה לא יעבוד? פנו אליי היום לייעוץ משפחתי וביחד נמצא את הדרך הנכונה עבור המשפחה שלכם!